Algemene voorwaarden

Artikel 1 Definities


In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

1.     Tomic Consulting: De partij die diensten verricht in het kader van een opdracht/ overeenkomst.

2.     Opdrachtgever: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan Tomic Consulting opdracht heeft gegeven tot het verrichten van werkzaamheden.

3.     Opdracht: Iedere overeenkomst tussen Tomic Consulting en opdrachtgever tot het leveren van producten en diensten aan opdrachtgever.

4.     Consultant/Organisatiecoach/trainer: De persoon die door Tomic Consulting wordt opgedragen werkzaamheden uit te voeren.

5.     Bescheiden: Alle door de opdrachtgever aan Tomic Consulting ter beschikking gestelde zaken, waaronder stukken of gegevensdragers, alsmede alle in het kader van de uitvoering van de opdracht door Tomic Consulting vervaardigde zaken, waaronder stukken of gegevensdragers.

6.     Partijen: Opdrachtgever en Tomic Consulting samen.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden

1.     Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen tussen Partijen. Wijzigingen in deze voorwaarden dienen door beide partijen uitdrukkelijk en schriftelijk te zijn bevestigd.

2.     De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

3.     Indien een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Partijen zullen in overleg een (of meer) vervangende bepalingen vaststellen die zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling benadert en niet nietig of vernietigbaar is (zijn).

Artikel 3 Aanbiedingen, offertes en totstandkoming opdracht

1.     Alle aanbiedingen en offertes van Tomic Consulting zijn vrijblijvend tenzij in het aanbod een termijn voor aanvaarding is genoemd.

2.     Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door opdrachtgever ondertekende aanbieding of offerte door Tomic consulting retour is ontvangen. Het staat Tomic Consulting vrij te bewijzen dat de overeenkomst op andere wijze tot stand is gekomen.

3.     Zolang de opdrachtbevestiging niet retour is ontvangen, behoudt Tomic Consulting zich het recht voor haar (personeels-) capaciteit elders in te zetten.

4.     Indien de opdracht mondeling is verstrekt, dan wel indien de opdrachtbevestiging (nog) niet -getekend - retour is ontvangen, wordt de opdracht geacht te zijn tot stand gekomen onder toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op het moment dat Tomic Consulting op verzoek van opdrachtgever met de uitvoering van de opdracht is gestart.

Artikel 4 Uitvoering van de opdracht

1.     Tomic Consulting zal de opdracht naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Met de opdrachtgever zal worden overlegd op welke wijze de opdracht zal worden uitgevoerd.

2.     Indien en voor zover een goede uitvoering van de opdracht dit vereist, heeft Tomic Consulting het recht de opdracht of een gedeelte daarvan door derden te laten verrichten. Indien dit in de ogen van Tomic Consulting noodzakelijk is, kunnen ook na aanvang van de uitvoering van de opdracht nog wijzigingen worden aangebracht in de persoon/personen die de opdracht uitvoert/uitvoeren.

3.     De opdracht levert voor Tomic Consulting een inspanningsverplichting op om de opdracht binnen de afgesproken planning uit te voeren alsmede het resultaat te bewerkstelligen dat partijen bij aanvang van de opdracht hebben beoogd.

4.     De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en bescheiden, waarvan Tomic Consulting aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van de opdracht of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze daarvoor noodzakelijk zijn, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze aan Tomic Consulting worden verstrekt.

5.     Indien is overeengekomen dat opdracht in fasen zal worden uitgevoerd kan Tomic Consulting de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

6.     Opdrachtgever vrijwaart Tomic Consulting voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de opdracht schade lijden en welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.

  

Artikel 5 Honorarium

1.     Partijen kunnen bij het tot stand komen van de opdracht een vast honorarium overeenkomen.

2.     Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede tijd. Het honorarium wordt berekend volgens de opgegeven uurtarieven van Tomic Consulting, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht.

3.     Het honorarium van Tomic Consulting, zo nodig vermeerderd met verschotten en kosten, wordt na uitvoering van de opdracht aan opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt.

4.     Over alle door opdrachtgever aan Tomic Consulting verschuldigde bedragen wordt de omzetbelasting afzonderlijk in rekening gebracht.

 

Artikel 6 Betaling

1.     Opdrachtgever dient alle facturen afkomstig van Tomic Consulting steeds uiterlijk binnen 30 dagen na factuurdatum te voldoen op het door Tomic Consulting aangegeven rekeningnummer.

2.     Indien opdrachtgever, nadat hij eenmaal is aangemaand te betalen, in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn dan is de opdrachtgever van rechtswege, zonder nadere ingebrekestelling, in verzuim. Opdrachtgever is alsdan de op dat moment geldige wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf de dag dat opdrachtgever in verzuim is tot op de dag van algehele voldoening.

3.     De door de opdrachtgever gedane betalingen dekken in de eerste plaats ter voldoening van de kosten, vervolgens ter voldoening van de opengevallen rente en daarna ter voldoening van de hoofdsom. Alle gerechtelijke, alsmede buitengerechtelijke kosten, verband houdend met de incasso van enige vordering op de opdrachtgever, komen voor zijn rekening, waarbij de buitengerechtelijke incassokosten geacht worden tenminste 15% te bedragen van het te vorderen bedrag.

 

Artikel 7 Opzegging en annulering van een opdracht

1.     Beide partijen kunnen de opdracht te allen tijde opzeggen of stopzetten, zonder in achtneming van een opzegtermijn.

2.     Indien de opdracht tussentijds wordt opgezegd door de opdrachtgever, worden geen kosten in rekening gebracht voor toekomstig uit te voeren werkzaamheden door een consultant, organisatiecoach of trainer, zoals overeengekomen in de opdracht.

3.     Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Tomic Consulting, zal Tomic Consulting in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan opdrachtgever toerekenbaar zijn.

4.     In geval opdrachtgever besluit om een opdracht, training, workshop of personal coaching te annuleren of uit te stellen, gelden de volgende regelingen:

a.    Annulering op een termijn van meer dan vier weken voor aanvang van de werkzaamheden is kosteloos, behoudens eventuele reeds verrichtte voorbereidingsactiviteiten en kosten van derden die Tomic Consulting aantoonbaar heeft gemaakt

b.   Bij annulering binnen twee weken voor aanvang van de werkzaamheden, zal Tomic Consulting 50% van de kosten overeengekomen in de opdracht in rekening brengen

c.    Bij annulering of uitstel binnen 5 werkdagen voor aanvang van de gemaakte afspraak, is Tomic Consulting gerechtigd om 100% van kosten overeengekomen in de opdracht in rekening te brengen.

 

Artikel 8 Opschorting en ontbinding 

1.     Tomic Consulting is bevoegd de nakoming van haar verplichtingen op te schorten of de opdracht te ontbinden, indien de opdrachtgever zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt.

2.     Tomic Consulting is bevoegd de overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de opdracht in redelijkheid niet van haar kan worden verwacht.

  

Artikel 9 Aansprakelijkheid

1.     Tomic Consulting en de door haar ingeschakelde consultants/organisatiecoaches/trainers zijn uitsluitend aansprakelijk voor schade geleden door opdrachtgever die het rechtstreekse gevolg is van een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de opdracht. De hiervoor bedoelde contractuele aansprakelijkheid van Tomic Consulting en de aansprakelijkheid uit anderen hoofde, is in alle gevallen beperkt tot de hoogte van het bedrag dat het bureau voor haar werkzaamheden in het kader van de opdracht heeft ontvangen van opdrachtgever. Indien de opdracht langer dan een halfjaar doorloopt, wordt de hiervoor bedoelde aansprakelijkheid beperkt tot een bedrag gelijk aan het totaalbedrag dat het bureau in het kader van de opdracht in de laatste zes maanden vóór het ontstaan van de schade van opdrachtgever heeft ontvangen.

2.     Tomic Consulting en de door haar ingeschakelde consultants/organisatiecoaches/trainers zijn niet aansprakelijk voor schade die opdrachtgever of enige derde lijdt ten gevolge van de toepassing of het gebruik van de materialen en/of de resultaten van de werkzaamheden. Opdrachtgever vrijwaart Tomic Consulting en de door Tomic Consulting in het kader van de opdracht ingeschakelde consultants/organisatiecoaches/trainers en derden voor alle in dit artikellid bedoelde schade.

3.     De aansprakelijkheid van Tomic Consulting wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een overeenkomst, ontstaat slechts indien opdrachtgever Tomic Consulting onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming, en Tomic Consulting ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten die Tomic Consulting in staat stelt adequaat te reageren.

4.     Tomic Consulting is niet aansprakelijk voor gevolgschade, bedrijfsschade of indirecte schade van de opdrachtgever, die het gevolg is van het niet, of niet tijdig presteren, of niet deugdelijk presteren door Tomic Consulting.

5.     De in dit artikel 9 opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid zijn niet van toepassing indien en voor zover sprake is van opzet en/of grove schuld van Tomic Consulting of haar eigenaren.

6.     Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is dat opdrachtgever de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk aan Tomic Consulting meldt. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen Tomic Consulting vervalt door het enkele verloop van zes (6) kalendermaanden na het ontstaan van de vordering.

 

Artikel 10 Vrijwaringen 

1.     De opdrachtgever vrijwaart Tomic Consulting voor aanspraken van derden, uit welke hoofde dan ook, tot vergoeding.

 

Artikel 11 Overmacht  

1.     Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld.

2.     Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan - naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen - ziekte van de door Tomic Consulting ingeschakelde consultantsorganisatiecoach/trainer ter uitvoering van de opdracht of van de door haar ingeschakelde derden, alsmede alle van buiten komende oorzaken, voorzien of onvoorzien, waarop partijen geen invloed kunnen uitoefenen, doch waardoor partijen niet in staat zijn de verplichtingen na te komen.

3.     In geval van overmacht hebben partijen nog gedurende twee maanden de mogelijkheid tot nakomen.

  

Artikel 12 Geheimhouding

1.     Tomic Consulting is verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst heeft verkregen jegens een derde die niet in de uitvoering van de opdracht is betrokken, tenzij zij een wettelijke- of beroepsmatige plicht tot bekendmaking heeft. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door Opdrachtgever is medegedeeld of indien dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

 

Artikel 13 Intellectuele eigendom

1.     Alle in het kader van de opdracht gebruikte materialen (waaronder onder meer wordt verstaan: modellen, technieken, instrumenten, software, cursusmaterialen, rapportage, aanpak en werkwijzen) zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen dientengevolge niet in enigerlei vorm worden vermenigvuldigd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Tomic Consulting. Het is de opdrachtgever niet toegestaan aan derden informatie te geven over de genoemde materialen van Tomic Consulting of deze aan derden af te staan of te gebruiken of te doen gebruiken in welke vorm dan ook.

2.     Materialen die toebehoren aan Tomic Consulting en die zij gebruikt voor de uitvoering van de opdracht, zijn en blijven eigendom van Tomic Consulting. Openbaarmaking kan derhalve alleen geschieden na voorafgaande schriftelijke toestemming van Tomic Consulting. Het is verboden om deze materialen van Tomic Consulting geheel of gedeeltelijk over te nemen, aan te passen, of aan derden ter beschikking te stellen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Tomic Consulting.

3.     Tomic Consulting behoudt zich het recht voor de door uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

 

Artikel 14. Toepasselijk recht, geschillen

1.     Op elke met Tomic Consulting gesloten overeenkomst is het Nederlands recht van toepassing.

2.     Geschillen zullen zoveel mogelijk in onderling overleg tussen partijen worden opgelost.

3. Wanneer een oplossing langs minnelijke weg niet mogelijk is, zal de daartoe meest gerede partij het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter, tenzij partijen anders (bijvoorbeeld mediation) afspreken.